Prawie połowa pracowni projektowania wnętrz straciła w ostatnich tygodniach zlecenia. Dużego kryzysu jeszcze nie ma, a projektanci z reguły dobrze sobie radzą z pracą zdalną. Sygnały z rynku są jednak alarmujące. Największe kłopoty mogą nadejść za parę miesięcy, gdy skończą się realizowane projekty, a nowych zabraknie. Firma doradztwa komunikacyjnego Home Sweet Home PR, wyspecjalizowana w obsłudze firm i marek wnętrzarskich, przeprowadziła badanie, w którym zweryfikowała nastroje panujące na rynku usług architektonicznych oraz projektowania wnętrz. Z pełną wersją raportu można się zapoznać tutaj: https://bit.ly/35etxNH
Aż 258 profesjonalistów z całej Polski wzięło udział w badaniu „Architekci i projektanci wnętrz w czasie kryzysu”. 182 z nich podzieliło się też rozbudowanymi opiniami o swojej obecnej sytuacji i przewidywaniami dotyczącymi zawodowej przyszłości.
- Kryzys to czas, który uczy pokory. Właściwa ocena bieżącej sytuacji jest zaś niezbędna do wyciągnięcia konstruktywnych wniosków i podjęcia mądrych kroków na przyszłość zarówno przez architektów i projektantów, jak też ich partnerów biznesowych – podkreśla Justyna Siejka, współwłaścicielka Home Sweet Home PR, firmy, która zorganizowała badanie. – Chodziło nam o diagnozę rzeczywistego, a nie życzeniowego, stanu branży architektury wnętrz w trakcie pandemii koronawirusa. Aż 70% uczestników badania stwierdza, że pandemia negatywnie wpłynęła na ich biznes, a niemal połowa z ankietowanych straciła zlecenia. Przy czym należy pamiętać, że długofalowość procesu projektowego oraz wykonawczego i tak zapewniła całej branży stosunkowo łagodne lądowanie – dodaje Justyna Siejka.
Architekci i projektanci wnętrz dostrzegają wyraźny spadek w liczbie nowych zapytań, zleceń oraz wycofywanie się klientów z już zaplanowanych inwestycji. Kontynuowane są te na zaawansowanym etapie realizacji. 47% pracowni już straciło planowane projekty, a jeśli do tego dodać te, którym zakończenie projektów znacząco się przesunęło (a co za tym idzie: przyszłe wpływy finansowe), to w tej grupie znajdzie się 69% firm.
Można pracować z domu
Praca w trybie zdalnym nie stanowi większego problemu dla pracowni – 67% ankietowanych deklaruje, że jest w stanie w obecnej sytuacji świadczyć całkowicie zdalną i pełnowartościową usługę projektową. Dla części z nich taka zmiana ma nawet wymiar pozytywny – dzięki ograniczeniu dojazdów na spotkania, a także ich mniejszej częstotliwości, mają więcej czasu na pracę stricte projektową. Wyzwaniem jest rzecz jasna pogodzenie życia osobistego (np. opieka nad dziećmi) z pracą zawodową. Ponad 1/3 badanych ocenia jako prawdopodobne, że w ciągu 5 lat większość pracowni będzie świadczyć usługi w trybie zdalnym.
- Ważna jest dziś umiejętność obserwacji, gotowość do zmiany, sprawność w adaptacji i konsekwentna egzekucja. Poszukiwanie i dywersyfikacja źródeł przychodu, również w obszarze samej branży – a tym samym ograniczenie ryzyka – będzie dla wielu szansą na bezpieczne nowe jutro – ocenia Przemysław Szklarzewski, Prezes Zarządu Polskiego Centrum Architektury Wnętrz.
Jak w nowej codzienności pracują projektanci? Najczęściej wykorzystują pocztę elektroniczną oraz telefon – dla 80% z nich to podstawowe narzędzia pracy. Co ciekawe – najmniej użyteczne są wideokonferencje. 44% ankietowanych w ogóle z nich nie korzysta, a jedynie dla 18% to narzędzie używane często.
Europejczycy coraz chętniej kupują telewizory z większą przekątną ekranu. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Samsung wynika, że 81 proc. respondentów, którzy ostatnio kupili duże telewizory, wybrało model 55 cali i większy. Z drugiej strony, aż 69 proc. badanych przyznało, że następnym razem rozważy zakup większego ekranu. Pozostaje zatem pytanie, jak wybrać, żeby nie żałować?
The Frame to niezwykły telewizor, stworzony we współpracy ze znanym i cenionym na świecie projektantem Yves’em Behar. Całkowicie zmienia on postrzeganie telewizora, przekształcając jego rolę i sposób wykorzystania w domu. Nie jest jedynie „czarną skrzynką”, ale dziełem sztuki dodającym walorów estetycznych przestrzeni, w jakiej się znajduje.
Kosta Boda to marka, która współpracuje z wieloma projektantami z całego świata, dzięki czemu ich oferta produktowa jest bardzo różnorodna.
Max Kobiela, projektant marki Phormy tworząc najnowszą kolekcję UMAMI inspiracje czerpał wprost z kultury japońskiej.
Pałac Mała Wieś to dawna rezydencja książęca, która wskutek misternych prac renowacyjnych została przywrócona do dawnej świetności. Wybudowana w 1786 roku posiadłość gościła przez długie lata najznamienitszych przedstawicieli polskiej szlachty i arystokracji, łącznie z ostatnim królem Polski, Stanisławem Augustem Poniatowskim.
Wszystkie odcienie niebieskiego odważnie wkraczają na salony. Pastelowy błękit, royal blue i granat są hitem sezonu.
Styl skandynawski na stałe zagościł w czołówce światowych trendów wnętrzarskich. Jedni kochają go za minimalizm i funkcjonalność, drudzy – za naturalność i prostotę. Aranżacja takich wnętrz to zawsze spore wyzwanie. Sprawdźcie, jak można sobie z tym poradzić, stosując kilka sprawdzonych rozwiązań.
Ponad miliard odcieni kolorów, rozdzielczość 4K, duże ekrany, świetny Smart TV to tylko niektóre z zalet telewizorów Samsung. Zobaczcie nasz przegląd.